Ny publikation från TAL-projektet

En ny artikel från TAL-projektet har nyligen publicerats i Education Inquiry. Artikeln behandlar trenderna för studiet av olika moderna språk i grundskolan och möjlig påverkan av meritpoängsystemet vad gäller andel elever som läser ett modernt språk i åk 9. Fulltext är tillgänglig via länken nedan.

Granfeldt, J., Sayehli, S., & Ågren, M. (2020). Trends in the Study of Modern languages in Swedish Lower Secondary School (2000 – 2018) and the Impact of Grade Point Average Enhancement Credits. Education Inquiry. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1790099

TALs avslutningskonferens i Stockholm 31 januari 2020

TAL-projektet rapporterar

TAL är ett forskningsprojekt om moderna språk och muntlig språkfärdighet.

Välkomna till en heldagskonferens med rapportering av resultat i föreläsningar och diskussioner, som riktar sig till dig som är lärare i moderna språk.

När? 31 januari 2020

Var? Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

För mer information och anmälan, klicka HÄR.

TAL på EuroSLA29

TAL-projektet kommer att medverka vid EuroSLA 29 konferensen i Lund, 28-31 augusti 2019 med en poster.

Sayehli, S., Österberg, R. & Granfeldt, J. (2019) Attitudinal and Motivational Profiles of Second Foreign Language Learners in Multilingual Contexts

I denna studie har vi tittat på svaren från den elevenkät som ingått i TAL-projektet. Postern behandlar resultaten från motivations- och attityddelarna. Abstract.

Ny publikation från TAL-projektet

Det symposium om det andra främmande språket i skolan som TAL-projektet organiserade i Lund i december 2016 har nu resulterat i ett tematiskt nummer av tidskriften Apples – Journal of Applied Language Studies. 

Det tematisk numret har titeln Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts (nummer 13(1) 2019). Numret innehåller två artiklar från TAL-projektet:

Bardel, C., Erickson, G., & Österberg, R. (2019) Learning, teaching and assessment of second foreign languages in Swedish lower secondary school – dilemmas and prospects. In Apples – Journal of Applied Language Studies, 13 (1): 7-26.  Abstract.

Granfeldt, J. Sayehli, S. & Ågren, M. (2019) The context of second foreign languages in Swedish secondary schools: results of a questionnaire to school leaders. In Apples – Journal of Applied Language Studies, special issue 13 (1): 27-48. Abstract.

Därutöver ingår ytterligare sex bidrag från symposiet 2016.

Hela numret publiceras med fri tillgång (open access) och är därför tillgängligt för alla. Samtliga artiklar och introduktionen till numret kan nås här.

Artikel från TAL-projektet i Lingua

I det senaste numret av LMS – Lingua finns en artikel från TAL-projektet.  Länk till artikeln finns nedan.

Erickson, G., Österberg, R. & Bardel, C. (2018) Lärares synpunkter på ämnet Moderna språk – en rapport från projektet TAL, LMS-Lingua, 2, p. 8-12. Fulltext finns här.

 

TAL på ELE

Den 18-20 juni 2018 arrangeras ELE konferensen i Stockholm – Exploring Language Education: Global and Local Perspectives.

TAL-projektet bidrar med två presentationer:

Rakel Österberg, Gudrun Erickson & Camilla Bardel

Second foreign language learning, teaching, and assessment in Swedish secondary school: the view of the teachers

Susan Sayehli, Malin Ågren & Jonas Granfeldt

Secondary school leaders’ attitudes towards second foreign languages

Debatten om Moderna språk

Det pågår flera debatter om Moderna språk i skolan och i samhället i olika svenska medier just nu.

I Kristianstadsbladet debatteras ett förslag från kommunens skolchefer att lägga ned franska som ett av de språk eleverna i grundskolan kan välja i Språkvalet. Det har varit många inlägg och artiklar om det här förslaget.  Här har vi samlat några 22/12, 29/12, 9/1, 12/1 (betalvägg), 20/1 22/1, 23/1,  23/1 (betalvägg)23/1 (ledare),  24/1 (betalvägg). Det finns även ett inslag i Radio P4 Kristianstad.

I DN 23/1 skrev Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, en debattartikel , bl a med anledning av förslaget i Kristianstads kommun, där hon argumenterar för att Moderna språk görs obligatoriskt.  Det finns även ett inslag i Ekot

Camilla Bardel, forskare i TAL-projektet, medverkade i programmet Nordegren & Epstein (SR P1) där frågan om moderna språk också diskuterades. Avsnittet sändes 29/1 2018 och hette ”Nöjda svenskar, billig mat och språklust”. Programmet går att lyssna på  i efterhand här.

Diskussionen om utmaningarna för Moderna språk i skolan och i samhället är dock inte alls ny, vilket bl a detta axplock av artiklar visar från 200920092010 (betalvägg)2012, 2013, 2016.

TAL på väg

I november och december besöker vi 15 skolor runt om i landet. För oss är det mycket intressanta möten och samtal kring moderna språk vid varje gång. Vi sätter stort värde i att få träffa skolledare, lärare och elever för att få lära oss mer om arbetet med tyska, franska och spanska i grundskolan. Stort tack till alla er som deltar!